Nachtwey, born in 1948 in Syracuse, N.Y., grew up in Leominster, Massachusetts, USA and studied Art History and Political Science at Dartmouth from 1966-70. These were years of radical politics in our universities and Nachtwey like the rest of us breathed the heady air of the student movement. After leaving Dartmouth he got work on merchant ships, and it was during this time he decided to become a photographer, inspired by the effect of pictures from the Vietnam war on the American people and, eventually, US policy.
He set about teaching himself photography, studying books and hiring darkroom space so he could learn to develop and print his work. Most importantly, he learnt from the work of other photographers. The seventies was a decade when interest in photography was growing rapidly, with photography galleries setting up and an upsurge in the publishing of photographic monographs. Nachtwey was able to learn from the work of the great photojournalists such as Henri Cartier-Bresson, Gene Smith, Josef Koudelka, Don McCullin.
Nachtwey practised the lessons he learnt from the masters in his own work, making a living while he learnt as an apprentice news film editor and then a truck driver. Both occupations no doubt also added to his useful skills. By 1976 he was able to take on his first photographic job, for a local newspaper in New Mexico. Again he built up his skills, working for the paper for four years, and in 1980 came to New York, looking for work as a freelance photographer.
There is a kind of quiet determination and persistence shown in this story of becoming a photographer. Working away, studying the medium and its achievements, improving his own photography, then the long apprenticeship on local news before coming to the city to be a photojournalist. Looking back, there could have been little better way to prepare for his later career than studying politics and the history of art, and the various jobs he took brought him into contact with ordinary people and also provided skills in editing.
His career also upholds my long-held belief (despite having worked 30 years in education) that - if you can do it - the best way to learn is to teach yourself. Courses are for those who don't possess the ability or drive to make their own way. Occasionally they can provide a short-cut to learning simple skills and they give motivation to those who lack it. Fortunately formal qualifications are only required for the more routine and trivial of photographic jobs, and for photojournalism it is what you have down on photographic paper that is important.
რამდენჯერაც არ უნდა ვნახო ეს ფოტოები, იმდენჯერ ზიზღის ჟრუანტელი მივლის იმ ხალხის მიმართ ვინც ეს აგრესია, ყველაფერი ბინძური და პირუტყვული გამოიწვია...ვინც ის მოახდინა რაც ამ ფოტოებშია ნაჩვენები და ვინც ამას ხელი არ შეუშალა რომ მომხდარიყო!
დოკუმენტური ფოტოგრფია... ალბათ ვერასდროს ვერ შევძლებ ასე გადარებას რომც მქონდეს სესაძლებლობა ვერ შევხედავ გულგრილად და ვერ გავიხსენებ აპარატს მაგნუმელია ეს ხო?
ნახტვეიზე აქვე ახლო-მახლო ძალიან კარგი დოკუმენტური ფილმის ლინკი დევს და ვისაც არ გაქვთ ნანახი უყურეთ!!:)
TAMRI ადამიანის ტრაგედია ოდითგანვე წარმოადგენდა სენსაციას და ხალხს,უფრო სწორად, ბრბოს იზიდავდა და უყვარდა!!!თუმცა ნახტვეის შემთხვევაში,ალბათ,ამას ვერ ვიტყვი,იმიტომ რომ ეს კაცი იმას ანახებს ლაღად მცხოვრებ ხალხს,რასაც ვერც კი წარმოიდგენენ...ანუ ეს მხოლოდ ფოტოხელოვნება არ არის....ომი,სისხლისღვრა,დაპირისპირება,შიმშილი,უკიდურესი გაჭირვება...ეს ყველაფერი ჩვენი ცივილიზებული მსოფლიოს ნაწილია და ბევრმა ამაზე არც კი იცის,არ იცის რომ არსებობს ჯოჯოხეთი ამ ქვეყნად არადა უნდა ცოდეს,რომ გახდეს უფრო ჰუმანური ...მოკლედ ნახტვეი ზემოთხსენებულ დოკუმენტურ ფილმში ამბობს ,ომ იგი ამას იმიტომ აკეთებს,რომ ხალხამდე მიიტანოს ეს სასტიკი სინამდვილე,იქნებ მათ ვისაც ეხება და ვინც იწვევს ამ ყოველივეს დაფიქრდეს მაინც,ერთი წუთით შეეცოდოს,გახდეს ოდნავ ადამიანური...
თვითონ ფოტოგრაფი ხომ ძალიან კარგია და ამავდროულად ძლიერი პიროვნებაა,შინაგანად ძალიან ძლიერი!